Isnin, 12 Disember 2011


KUALA LUMPUR 12 Dis 2011 - Sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan di negara ini bakal melakarkan sejarah tersendiri apabila Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, 84, bakal ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong baharu buat kali kedua berkuat kuasa esok.

Baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 bagi menggantikan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin yang tamat pemerintahannya sebagai Yang di-Pertuan Agong hari ini.

Tuanku Abdul Halim pernah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelima buat kali pertama dari tahun 1970 hingga 1975. Baginda diputerakan pada 28 November 1927 di Istana Anak Bukit, Alor Setar dan merupakan Sultan Kedah ke-27.

Majlis Istiadat Melafaz dan Menandatangani Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-14 akan diadakan di Istana Negara, Jalan Duta bermula jam 10.30 pagi.

Tuanku Mizan memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-13 bermula 13 Disember 2006 selepas menggantikan Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail yang merupakan Raja Perlis - Kosmo


0 ulasan:

INFO TontonTV

Malaysia -
Click To Find Out More :
A step closer to your dreams
It's a great time to whizz off with an MPV
Most Wonder-ful Galaxy Series
Are you ready for the most thrilling undercover mission of your life?





Tutup My NuffnangTolong Support GANG :)

TOP Referer